Op een andere manier nieuwe markten vinden

Blue Ocean Strategy is een methode om nieuwe markten te identificeren. Moeilijk, een nieuwe markt vinden, bijvoorbeeld als je bezig bent met het ontwikkelen van een marketingplan? Zeker. Maar wie had gedacht dat er ruimte zou zijn voor een nieuwe categorie tussen laptop en smartphone. Steve Jobs van Apple zocht en vond die categorie: de I-pad. Maar er zijn veel meer voorbeelden. En niet alleen van kolossen als Apple.

Een nieuwe categorie of markt creëren is de droom van elke ondernemer en/of marketeer. Veel bedrijven worstelen echter in hun bestaande markten, vaak in moordende concurrentie.  De vraag is alleen of het zinnig is om te vechten om enkele procenten marktaandeel meer of minder. Zowel vanuit het perspectief van omzet en winst. Maar ook vanuit het perspectief van plezier.

Blue Ocean Strategy: metafoor voor een zoektocht

Een onontgonnen markt ontdekken waar nog geen concurrentiestrijd plaatsvindt is veel attractiever stelt het boek The Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim en Renée Mauborgne. Blue Ocean Strategy is een metafoor voor de zoektocht naar deze markten.

Blue-ocean-splash Blue Ocean strategy

In deze ‘blauwe oceanen’ is geen concurrentie, omdat het om nieuwe concepten gaat voor markten die (nog) niet bestaan. De marktruimte is nieuw, waardoor ook de regels nog niet zijn vastgelegd. Hierdoor zijn er kansen die in de bestaande markten met heftige concurrentie (de door bloed Rode Oceanen) niet bestaan. Hun methode helpt bij het identificeren van deze nieuwe, attractieve markten.

Value Innovation

In de aanpak staat Value Innovation centraal. Deze valt in twee dimensies uiteen:

  • Vernieuwing van de dienst of het product, waarbij er waarde wordt gecreëerd voor zowel klant als bedrijf.
  • Kostenreductie door afstoten van activiteiten of verlagen van kosten die samen hangen met zaken die minder belangrijk zijn in de markt.

Jullie Blue Ocean vinden?

Gebruik maken van de Blue Ocean filosofie betekent op een geheel andere manier kijken naar jullie markten, afnemers en concurrenten. Bel met dr. Peter Pot voor een vrijblijvend gesprek!: 06-51561404.

Het is een strak proces, waarvoor een set gereedschappen, methodes en raamwerken is ontwikkeld. De vraag die wij jou willen stellen: blijf jij worstelen in jullie huidige markt of is het tijd om op een andere manier naar jullie bedrijf en zijn omgeving te kijken met behulp van blue ocean strategy?