Strategisch marketingplan, strategisch communicatieplan

Een strategisch marketingplan of een strategisch communicatieplan. De theorie zegt dat in principe alle marketing en communicatie daarop moet zijn gebaseerd. Alleen: bekijk een willekeurig aantal producten, diensten, commercials en advertenties.

strategisch marketingplan, strategisch communicatieplan

Vraagtekens, veel vraagtekens

Maar al te vaak komen vraagtekens naar boven bij de kern van wat we zien. Vragen als:

  • Wie heeft hieraan behoefte?
  • Wat ligt hieraan voor probleem ten grondslag? Welke marketing strategie volgt men hier? Is hier wel een strategisch marketingplan?
  • Zou dit probleem wel met communicatie moeten en kunnen worden opgelost? Kan er niet beter wat anders gebeuren? Is hier sprake van een strategisch communicatieplan?
  • Welke doelgroep spreekt men hier eigenlijk aan?
  • Wat voor effect probeert men hier te bereiken? Wat is hier de communicatie strategie?
  • Waarom gaan ze hiermee op tv of op de radio? Zou een ander middel voor deze boodschap en doelgroep niet veel effectiever zijn? Kan een andere inzet van middelen op basis van een strategisch communicatieplan hier niet veel meer rendement opleveren?

Geen strategisch marketingplan of strategisch communicatieplan, maar losse flodders

De reden hiervoor is een simpele: er is geen strategisch marketingplan  of strategisch communicatieplan, maar er zijn slechts losse producten, diensten en uitingen zonder heldere samenhang. Dat is jammer, want zonder strategisch marketingplan of strategisch communicatieplan kunt u naar onze mening beter niets doen. U bespaart daarmee tijd en geld.

Spreekt deze pagina je aan? Deel het dan vooral met anderen!
  • del.icio.us
  • Diigo
  • Digg
  • Posterous
  • RSS
  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • email