App Crystal geeft Big Data praktisch vorm op individueel niveau

foto-big-data-e1434376548467 App Crystal geeft Big Data praktisch vorm op individueel niveau

 

Big Data: voorbehouden aan grote organisaties met veel mensen?

Als je boeken als  ‘Reality Mining: Using Big Data to Engineer a Better World’ van Kate Greene leest, blijft een ontnuchterende conclusie over:  Big Data is een prachtige trend, maar lijkt in de meeste gevallen toch voorbehouden aan grote organisaties met gespecialiseerde afdelingen en veel mensen. Want verzamelen is één, maar hoe breng je data terug naar effectieve, persoonlijke communicatie? De techniek gaat ons hierbij helpen, zo lijkt het.  Ik ben wars van hypes, maar dit zou wel eens de hype van 2015 kunnen worden: de app Crystal die helpt om persoonlijke communicatie te verbeteren.

We weten het allemaal en toch blijkt het keer op keer zo ongelofelijk moeilijk: communicatie moet persoonlijk zijn. Maar ook al laten mensen steeds meer sporen na op het web, Big Data is in de praktijk nog zo gemakkelijk niet. De nieuw app  Crystal stelt op basis van openbare informatie op het internet persoonlijkheidsprofielen van mensen op en geeft advies hoe je individuen het beste kunt benaderen.  Het is een soort Google zoekopdracht, maar dan met kwalitatief samengevatte resultaten.

Communicatie-profielen

De Amerikaan Drew D’Agostino richtte Crystal in 2004 op om ‘communicatie per e-mail empatischer te maken.”  De app maakt hiervoor gebruik van informatie op sociale media, blogs en Amazon-recensies, die vervolgens in één van zijn 64 ‘communicatie-profielen’ wordt gestopt die zijn overgenomen van erkende modellen voor persoonlijkheidsanalyse zoals DISC.  Je kunt zelfs een Gmail-extensie krijgen om Crystal je e-mails te laten analyseren en tips te laten geven over wat beter kan. Een soort spellingschecker, maar dan voor de content van je mail. De focus van Crystal ligt op verbetering van e-mail communicatie, maar het domein is veel breder: ook traditionele DM-programma’s kunnen er van profiteren zij het dat het uitvoeren van campagnes met Crystal wel arbeidsintensief wordt omdat de gegevens vooralsnog handmatig uit de app moeten worden gehaald. Wat Crystal doet is niet helemaal nieuw: ook uit individueel zoekgedrag op Google rolt een profiel, maar Crystal lijmt er een kant-en-klaar advies aan.

Accuratesse

Uiteraard is de mate van nauwkeurigheid van de persoonlijkheidsprofielen een groot issue. Hoe precies zijn de adviezen? Want als je een dergelijke app gebruikt om effectiever te communiceren, moet de informatie wel accuraat zijn. Exact daarom geeft Crystal een mate van nauwkeurigheid aan, waarbij je als gebruiker zelf zult moeten uitmaken in hoeverre je de adviezen volgt. Is er weinig over iemand te vinden op het web, dan zul je dus nog steeds zelf zwaar aan de bak moeten.

The proof of the pudding is in the eating. Wat vind ik van de profielen zoals Crystal die genereert?  Bij wijze van proef genereer ik profielen van enkele van onze klanten. En ik moet zeggen: de uitkomsten zijn spectaculair. Een nogal onvoorspelbare klant komt er letterlijk als onvoorspelbaar uit.  Opvallend is dat ik over mijn eigen profiel veel minder tevreden ben.

“Mijn behoefte aan directheid, die haalt Crystal er direct uit”

Tja, mijn behoefte aan directheid, die haalt Crystal er direct uit, wat ik best knap vind. Stel dat ik mezelf niet zou kennen, dan heb ik op hoofdlijnen een praktisch handvat om een heleboel valkuilen te vermijden. En: bruikbare handvatten om te verleiden. Als eerste aanzet: goed bruikbaar dus. Maar tegelijkertijd worden ook de tekortkomingen van Crystal duidelijk. Als iemand zou refereren aan duiken, aan bescherming van de natuur of aan vegetarisch koken, dan heeft hij of zij direct een voor mij relevant haakje. En dan mag er best even uitgewijd worden. Met andere woorden: Crystal moet wat meer informatie uit mijn Facebook-profiel halen, want daar staat dat allemaal te lezen. Maar dat is misschien de 37 procent informatie die nog ontbreekt in mijn profiel.

Leave A Comment