De wereld verandert razendsnel, vooral als gevolg van de ontwikkeling van het sociale web. Wie had vijf jaar geleden gedacht dat demonstranten via twitter revoluties in het Midden Oosten zouden coördineren. Of dat groepen consumenten zich zouden verenigen om van merken bepaalde zaken gedaan te krijgen?

compilatie-div-termen-mbt-sociale-media1 De wereld verandert

 

De ontwikkeling van het sociale web heeft enorme consequenties voor organisaties èn bedrijven. Voor zakendoen. En natuurlijk ook voor marketing, branding en communicatie.  De moderne consument is steeds minder te vangen in de modellen die tot nu toe voldeden (of waarschijnlijk helemaal niet voldeden, alleen wisten we dat niet). Merken via het sociale web kunnen steeds gemakkelijker met hem of haar in contact treden. Maar doen ze dat ook? Of belangrijker nog: kunnen ze dat wel? En zo niet, wat moeten ze dan hebben aan vaardigheden om die slag wel te maken? De slag om de afnemer is voor een belangrijk deel verschoven van de fysieke markt naar de virtuele markt. Dat vraagt om aanpassingen, op allerlei terreinen. Maar het vraagt allereerst om één ding: een helder beeld van wat relevante klantgroepen doen op het sociale web.

Samen is een werkwoord op en buiten het sociale web

Wat ook steeds duidelijker wordt is dat producten steeds minder belangrijker worden. Het klinkt absurd, maar bedrijven verdienen in toenemende mate aan diensten. Parallal daaraan wordt het essentieel dat die diensten samen met klanten worden ontwikkeld. Of met mensen die nog geen klant zijn. En dan hebben we het niet over communicatie. Nee, klanten betrekken van de tekentafel tot en met de distributie. Co-creatie noemen we dat. Het sociale web kan daarbij belangrijke diensten bewijzen. Wat is er simpeler dan op het internet een platform creëren om gesprekken met klanten te voeren?

Hyperconcurrentie

Maar niet alleen aan de kant van de consument gist het, hetzelfde is zichtbaar aan de kant van aanbieders. Er komen er steeds meer, ook dankzij de toenemende populariteit van de webwinkel. Maar de aard van de concurrentie verandert. Steeds vaker is verstoring wat er gebeurt. Partijen zijn niet uit op concurrentie, maar op het veranderen van de regels van het spel: hyperconcurrentie. Ook dat zorgt voor een nieuwe dynamiek in allerlei markten die ook door het sociale web alleen maar wordt versterkt. Een krachtige veranderstrategie en dito marketingstrategie zijn daarbij essentieel.

Ben u daar al klaar voor?