Branding, marketing en marketing communicatie worden steeds professioneler. Maar of dat nu leidt tot het steeds beter bereiken van afnemers?

tsunami1 Een tsunami aan producten en diensten

Branding: de meeste productintroducties mislukken en missen authenticiteit

In de afgelopen decennia hebben marketeers gedreven door de mogelijkheden van branding een ware tsunami aan productintroducties gelanceerd. En nog altijd zijn er hoge budgetten beschikbaar in combinatie met steeds ongeloofwaardiger branding en beeldvorming die elke vorm van authenticiteit missen.

Alleen: slechts een fractie van de branding en productintroducties is geslaagd, ondanks veel inspanningen op het gebied van branding. En uit onderzoek blijkt dat de betrouwbaarheid van bedrijven, instellingen, personen en merken aan het verdampen is. Branding lijkt vaak niet (meer) te werken. Nog teveel is het idee dat merken van de juridische eigenaars zijn. Terwijl door de opkomst van het sociale web vooral het mentale eigenaarschap van merken belangrijk wordt.

Merken worden in toenemende mate eigendom van diegenen van wie ze eigenlijk altijd al waren: de afnemers. Door het sociale web krijgen ze een stem om dat eigendom ook op te eisen. Dat heeft grote consequenties voor de wijze waarop naar branding en brandmanagement, maar ook naar iets als zingeving en authenticiteit moet worden gekeken. Consumenten kijken geholpen door het web door de facade van bedrijven heen. De ‘company behind the brand’ is niet langer onzichtbaar en moet dus niet langer worden verborgen.

Branding en De Sleutel: betrouwbaarheid en authenticiteit

Branding, marketing en  marketing communicatie lijken toe aan nieuwe inzichten of de herintroductie van oude. Stakeholders zijn toe aan echte relaties. Aan contacten die het vluchtige overstijgen. Aan beleving. En vooral: aan betrouwbaarheid, zingeving en authenticiteit. Want was dat niet de kern van branding, onderscheidend zijn en steeds opnieuw je belofte inlossen?

Kortom: het is tijd voor verandering. Het is tijd voor merken die betekenis hebben. Voor afnemers, maar ook voor mensen binnen organisaties.