Zeker in jaren waarin het economisch getij tegenzit, willen veel bedrijven meer klanten werven. Vaak bellen ze ons op. Klanten werven is het issue en of we ze daarmee kunnen helpen. Liefst ook met gekwalificeerde leads. Want klanten werven begint met leads, krijgen we vaak horen. Wij denken dat het anders zit.

klantonderzoek-vraagteken Klanten werven, klanten onderzoek

 

Wat ons opvalt, is dat de nieuwe realiteit vaak nog niet doorgedrongen is bij partijen die deze vraag stellen. Dat klanten werven echt een andere benadering vraagt, ook van klanten onderzoek. Omdat de consument steviger dan ooit aan het roer zit, maar tegelijktijd lastiger dan ooit te vangen is door zijn onvoorspelbaarheid.

Klanten werven = klanten onderzoek

Klanten werven begint met omarming van de nieuwe realiteit van zaken doen. De realiteit dat via het sociale web mensen vooral luisteren naar andere mensen. En niet naar bedrijven of merken. Een realiteit van voortdurend en niet incidenteel luisteren naar de consument. En een realiteit van nieuwe manieren van klanten onderzoek.

Een werkelijkheid van klanten werven, klanten onderzoek en marketing die vooral betekent dat je dialogen aangaat en je bemoeit met discussies op sociale platforms. Dat je in plaats van zelf te verkopen, mensen veel beter kunt helpen elkaar zaken te verkopen. Maar ook mensen faciliteert om elkaar te steunen door diegenen die anderen te helpen met bijvoorbeeld informatie. En vooral: dat je in de wereld van nu  moet samenwerken met en leren van de doelgroep. Een andere manier van klanten werven en klanten onderzoek dan veelal gebeurt.

Klanten werven begint dus met echt je verdiepen in de mensen met wie en van wie je wat wilt. Met klanten onderzoek anno NU, waarmee we niet het zoveelste traditionele survey bedoelen dat je uitstuurt in een envelop. Klanten werven anno Nu vraagt klanten onderzoek anno nu.

Wanneer is uw bedrijf voor het laatst echt in dialoog gegaan met klanten?