massa1-1024x532 De macht van de massa

Je zou het niet zeggen als je met name Republikeinse politici in de VS aan het woord ziet, maar in de VS hebben ze het al jaren door: het management van bedrijven ziet maar een deel van de werkelijkheid. Het is even wennen, dat geef ik toe. Want managers worden toch betaald om alles te overzien, om vanuit hun strategische positie – niet gehinderd door allerlei operationeel gereutel – de omgeving van de organisatie te overzien? En van daaruit strakke plannen te maken?

Smartphone

De werkelijkheid is helaas anders. Als we kijken naar de prestaties van bedrijven, zien we dat management maar al te vaak lijdt aan een heftige vorm van tunnelvisie. Denk even aan Nokia, jarenlang de trots van Finland en de halve Westerse wereld. Iedereen kocht de mobieltjes van de Finnen. Totdat ze de strategische fout maakten om te laat in te spelen op de smartphone. En het resultaat is zichtbaar: Nokia probeert het wel, maar lijkt een verloren strijd te voeren om de consument die op jacht is naar zijn smartphone. Consumenten willen Apple en Samsung. Geen Nokia. Alleen omdat het management te laat doorhad dat de consumenten andere dingen wilden. En ook in de VS liggen de voorbeelden voor het opscheppen. Alleen is de bedrijfscultuur daar wat harder en zitten toezichthouders daar niet te slapen.

Tunnelvisie

In de VS is het risico van tunnelvisie bij managers blijkbaar ook bij die managers geland. Tenminste, als je kijkt naar de populariteit van Open Space, Open Space Technology of het Open Space Systeem. Verschillende namen voor hetzelfde: zet grote groepen mensen in een grote zaal bij elkaar en leg ze bij voorkeur een ingewikkeld probleem voor dat snel moet worden opgelost. Grote kans dat de groep dit snel en scherp oplost. Met veel meer oog voor welke omgevingsvariabelen dan ook.  Het resultaat is simpel: meer snelheid, meer innovatie, meer efficiëntie. Maar vooral ook meer draagvlak en meer samenwerking.

Poldereconomie

Wat me zo verbaast in deze tijd van crisis dat in de bedrijven die wij tegenkomen Open Space nog zo weinig wordt gebruikt. Vooral ook voor marketing en branding betekent het een geweldige kans om snel nieuwe visies of kansrijke richtingen voor strategie te ontwikkelen, implementatieplannen uit te denken of nieuwe merken te verzinnen. Met mensen uit alle geledingen van het bedrijf. Immers, door de komst van sociale media is ook de man of vrouw achter de balie of in het magazijn een marketeer (als hij of zij dat al niet was, maar dat terzijde).

Het verbaast me vooral omdat Nederland toch de poldereconomie bij uitstek is. We overleggen werkelijk overal over. Waarom niet het potentieel van alle medewerkers gebruiken om gezamenlijk de grote issues aan te pakken? Het betekent niet per se dat we afstevenen op een arbeiders-zelfbestuur. Want management mag blijven beslissen. Maar het is wel zo fijn als beslissingen gedragen worden door input die gedragen wordt door mensen van de werkvloer.  Zouden ze het bij Nokia ook doen? En waarom eigenlijk niet een mega Open Space bijeenkomst met een grote groep ondernemers om de economie van ons land een boost te geven? Mark of Diederik, ik wil wel begeleiden!