Blogs

Blogs2019-05-10T22:03:31+01:00

KPN schrapt Xs4ALL: het kan ook té simpel zijn

  Soms valt mijn mond open bij beslissingen op het gebied van strategie. Bijvoorbeeld bij de gang van zaken rond Xs4ALL. KPN zet het mes in zijn merkportfolio en snijdt alle submerken weg, waar onder Xs4ALL. Het Telecombedrijf wil onder aanvoering van de nieuwe CEO Maximo Ibarra onder de naam van zijn hoofdmerk KPN de nadruk leggen op de levering van gecombineerde telefoon- en internetdiensten. KPN denkt door het bedrijf simpeler te maken beter te kunnen concurreren en zijn klanten een ‘nog betere gebruikservaring te bieden’, zo valt in [...]

Citybranding Amsterdam: het weghalen van ‘I Amsterdam’ is paternalisme én een gemiste kans

Ze zijn weg, de letters I Amsterdam. Voor toeristen een symbool voor alles dat ze met Amsterdam associëren: vrijheid, tolerantie, creativiteit, musea, drugs en hoeren. Voor velen hét symbool van de citymarketing en citybranding van de stad. Maar voor het stadsbestuur onder leiding van burgemeester Femke Halsema zijn ze vooral een teken van de doorgeslagen individualisering in de stad. Hiermee wil het linkse stadsbestuur afrekenen. Het weghalen van de letters is niet alleen de ultieme symboolpolitiek. Het is vooral ook een grote merkmisser en een gemiste kans voor Halsema [...]

Onboarding – vijf tips om nieuwe medewerkers binnen te houden

“Hè, nu al? Ja, nu al!” Veel vaker dan we denken, verlaten medewerkers die slechts korte tijd bij organisaties werken weer het pand. Stilletjes en in harmonie of met slaande deuren. Hoe dan ook, het betekent in meerdere opzichten verlies. Voor medewerkers en voor organisaties. Via goede Onboarding kun je dat voorkomen. Onderzoek laat zien dat in Nederland bij 60 procent van de nieuwkomers de ervaringen in een nieuwe baan niet aansluiten bij de verwachtingen. Uit onderzoek blijkt ook dat bijna 50% van de recruiters wereldwijd stelt dat medewerkers [...]

De kritiek van veel bedrijven op content is vooral een natte wind

Nepnieuws, extremistische uitingen of homofobe grappen. Bedrijven hebben zich lange tijd weinig bekommerd om de overige content op kanalen waarop zij adverteren. Ethiek en bedrijfsleven blijkt een lastig onderwerp. Recentelijk is er echter een interessante beweging zichtbaar, waarbij zowel tv-producenten als Big Tech onder druk worden gezet door enkele grote adverteerders die problemen zeggen te hebben met de inhoud van programma’s. Adverteerders willen niet langer geassocieerd worden door klanten met content die niet strookt met waarvoor hun merken staan. Het lijkt een serieuze breuk, maar vooralsnog vooral een natte [...]

Waarden en identiteit zijn essentieel, leert Europa ons

Waarden en identiteit zijn niet top-of-mind op bestuursniveau. Een bestuurder die ons onlangs vroeg voor een nieuwe merkstrategie was duidelijk verbaasd. Zijn bedrijf heeft in de afgelopen periode een aantal dienstverleners overgenomen en hij wil deze nu onder één merk brengen. Wij zijn alleen niet zo zeker van die oplossing. “Kijk naar Europa”, probeerde hij ons te overtuigen. “Allerlei verschillende landen met zogenaamd verschillende waarden en culturen. Maar de Europese Unie ligt er wel mooi als een deken overheen. Een deken die werkt.” We horen het vaak bij acquisities [...]

Het illusoire correlatie-effect: niet bestaande relaties

Twitter ontplofte bijna na de uitzending van De Wereld Draait door op 12 januari j.l. Hierin haalde gast Sywert van Lienden stevig uit richting vluchtelingen op basis van onderzoek, waaruit hij naar eigen zeggen citeerde. De achtergrond hiervan waren de gebeurtenissen rond de Jaarwisseling in Keulen. Alleen: wat bleek? Feiten bleken geen feiten en rond de perceptie van die zogenoemde feiten zagen we een interessant psychologisch proces: het illusoire-correlatie-effect. Relevant voor deze casus, maar ook voor bijvoorbeeld interne communicatie en branding. Van Lienden beweerde dat ‘allochtonen 2.5 tot 5 keer zo [...]

Sharing: het grootste hotel van Nederland is een website

Het grootste hotel van Nederland is een website. Airbnb heeft met 15 duizend beschikbare accommodaties inmiddels een groter aanbod dan hotelketens als Van der Valk en Accor. De komende jaren wordt Airbnb alleen maar populairder, schat ING. Gek toch, zo’n ontwikkeling. In vrijwel alle marketingboeken lijkt het alsof er twee soorten markten zijn: de business-to-business en de business-to-consumer. Terwijl je vrijwel nergens wat leest over de Consumer-to-Consumer markt waarin Airbnb opereert. En laat die markt nou veel groter zijn dan gedacht, sterk groeien en veel impact hebben op de [...]

Vijf principes voor effectieve en efficiënte productontwikkeling

Een uitgekiende strategie voor productontwikkeling is belangrijker voor merken dan vaak wordt gedacht. Communicatie lijkt de oplossing voor alles, maar wat feitelijk wordt geleverd in de vorm van producten of diensten bepaalt nog steeds in hoge mate de merkperceptie. De centrale vraag daarbij is: hoe zorg je dat je productontwikkeling je merk ondersteunt in lijn met trends bij afnemers? Immers, merken blijven vooral door productinnovatie relevant. Zo is onder andere McDonalds de afgelopen jaren geconfronteerd met fundamentele veranderingen bij afnemers in verband met de gezondheidstrend in Europa en de [...]

Klanttevredenheidsonderzoek: het gaat om ‘waarom?’

Door al het gedoe rond het ontslag van topman Timo Huges zou je bijna vergeten waar het bij de NS echt om gaat: het vervoeren van mensen en goederen van A naar B. De NS vergeet dat zelf niet, getuige de tekst ‘De reiziger staat centraal in de dienstverlening en organisatie van NS’ die prominent op de website staat. Meestal krijg ik licht maagzuur van dit soort quotes (zeker als ik weer eens een dramatische vertraging meemaak in de trein en vervolgens wordt afgebekt door een conducteur), maar positief [...]

Positioneringsonderzoek

Positioneringsonderzoek komt soms aan de orde door de gekste dingen. Door bijvoorbeeld dit voorval. Mijn jongste dochter van 12 zwoegt aan haar laatste spreekbeurt van de basisschool. Hij gaat over Apple. “Leuk onderwerp” zei ik. En dus was ik direct het haasje en kreeg een regen van vragen op me afgevuurd. Van ‘is Apple echt in een schuur begonnen?’ tot vragen die een stuk ingewikkelder zijn. Vanuit haar onbevangenheid stelt ze namelijk vragen die ècht heel ver gaan, zoals alleen 12-jarigen dat kunnen. Bijvoorbeeld de vraag of de IPad [...]

App Crystal geeft Big Data praktisch vorm op individueel niveau

Als je boeken als  ‘Reality Mining: Using Big Data to Engineer a Better World’ van Kate Greene leest, blijft een ontnuchterende conclusie over:  Big Data is een prachtige trend, maar lijkt in de meeste gevallen toch voorbehouden aan grote organisaties met gespecialiseerde afdelingen en veel mensen. Want verzamelen is één, maar hoe breng je data terug naar effectieve, persoonlijke communicatie? De techniek gaat ons hierbij helpen, zo lijkt het.  Ik ben wars van hypes, maar dit zou wel eens de hype van 2015 kunnen worden: de app Crystal die helpt om [...]

Een vechtmarkt vraagt om duidelijk vertellen waarom cliënten uw advocatenkantoor moeten hebben

Over smaak valt te twisten, maar Wessel, Tideman & Sassen Advocaten uit Den Haag positioneren zich scherp. Niet door te koketteren met de ervaring van hun partners of hun netwerk, hun prestigieuze geschiedenis of vakkennis en specialismen. Nee, niets van dit alles. Ze zijn de bondgenoot van cliënten met juridische problemen. Ze knokken voor je.  En dat is waarom je bij advocatenkantoor Wessel, Tideman en Sassen moet zijn. Het zijn de vechters van de advocatuur. Glashelder. https://www.youtube.com/watch?v=QpXrWUipwnw De duidelijkheid van advocatenkantoor Wessel, Tideman en Sassen [...]

Internal branding door Transactionele Analyse: doe een appèl op het kind in medewerkers

Internal branding wordt steeds relevanter. Markten veranderen sneller dan ooit en organisaties moeten mee.  In strategie en structuur is dat relatief eenvoudig. Het wordt lastiger als het gaat om het meekrijgen van de mensen die het moeten doen. De kracht van het kind in medewerkers zoals de Transactionele Analyse die leert, wordt daarbij zelden gebruikt als internal branding strategie. Terwijl juist die kracht appelleert aan de P van Plezier.  En plezier, daar begint het allemaal. Kijk op bijgaand filmpje hoe de energie bij een Belgische bank-verzekeraar in enkele minuten [...]

Betekenisvol en persoonlijk positioneren door techniek

Kan techniek merken helpen om echt dichtbij klanten te komen en zich zo te positioneren? De ‘spontane’ advertenties op bijvoorbeeld Facebook lijken misschien innovatief, maar de praktijk is inmiddels mijlen verder. Mijn stelling: techniek kan merken zeker dichterbij klanten te komen en is kant-en-klaar te koop. En sterker: techniek biedt een unieke kans om specifieke associaties te versterken en een prachtige positionering te bouwen. "Cause you're worth it" van L'Oréal kan bijvoorbeeld een geheel nieuwe dimensie krijgen. Eerst wat achtergrond. Alle merken willen het, maar toch lukt juist dichtbij [...]

Het merk Rabobank en de Libor-fraude: tijd voor actie en opstand!

Klanten beoordelen een merk op gedrag. Onderzoek naar de effecten van de frauduleuze handelingen van enkele handelaren binnen de Rabobank laten dat zien. Bijna een kwart van de ondervraagden vertelt serieus te overwegen naar een andere bank over te stappen. Op zich niet zo gek, maar toch. Decennialange investeringen in marketingcommunicatie en vooral sponsoring hadden een sterk merk gebouwd dat dus door gedrag in één klap weer terug lijkt bij af.  En dat terwijl de Rabobank in 2012 nog de eerste plaats innam in de categorie banken in het European Trusted brands [...]

Merkidentiteit en positionering in tijden van crisis: waarom Deutsche Bank goed en Van Lanschot verkeerd kiest

Dat bedrijven de koers verleggen of de positionering aanscherpen in tijden van crisis is niet gek. Dat geldt zeker ook voor banken. De voorbeelden van Deutsche Bank en Van Lanschot  zijn daarbij opvallend. In positieve en in negatieve zin. Deutsche Bank neemt afscheid van 18.000 klanten:  moedig en verstandig In december 2012 kondigde Deutsche Bank in Nederland aan dat zij haar focus ging aanscherpen en haar organisatie stroomlijnen. Achtergrond daarvan: de economische situatie én de gewijzigde regelgeving waarmee de financiële sector te maken heeft. De bank gaat zich in [...]