Nieuws

/Nieuws
Nieuws 2016-11-01T13:18:52+00:00

Onboarding – vijf tips om nieuwe medewerkers binnen te houden

By | oktober 16th, 2018|Categories: Onboarding|Tags: , |

“Hè, nu al? Ja, nu al!” Veel vaker dan we denken, verlaten medewerkers die slechts korte tijd bij organisaties werken weer het pand. Stilletjes en in harmonie of met slaande deuren. Hoe dan ook, het [...]

De kritiek van veel bedrijven op content is vooral een natte wind

By | februari 14th, 2018|Categories: brand management|Tags: |

Nepnieuws, extremistische uitingen of homofobe grappen. Bedrijven hebben zich lange tijd weinig bekommerd om de overige content op kanalen waarop zij adverteren. Ethiek en bedrijfsleven blijkt een lastig onderwerp. Recentelijk is er echter een interessante [...]

Waarden en identiteit zijn essentieel, leert Europa ons

By | april 5th, 2016|Categories: Merkidentiteit|Tags: |

Waarden en identiteit zijn niet top-of-mind op bestuursniveau. Een bestuurder die ons onlangs vroeg voor een nieuwe merkstrategie was duidelijk verbaasd. Zijn bedrijf heeft in de afgelopen periode een aantal dienstverleners overgenomen en hij wil [...]

Het illusoire correlatie-effect: niet bestaande relaties

By | januari 25th, 2016|Categories: categorisatie|Tags: |

Twitter ontplofte bijna na de uitzending van De Wereld Draait door op 12 januari j.l. Hierin haalde gast Sywert van Lienden stevig uit richting vluchtelingen op basis van onderzoek, waaruit hij naar eigen zeggen citeerde. [...]

Sharing: het grootste hotel van Nederland is een website

By | januari 13th, 2016|Categories: Deeleconomie, Groundswell, marketingstrategie|Tags: , |

Het grootste hotel van Nederland is een website. Airbnb heeft met 15 duizend beschikbare accommodaties inmiddels een groter aanbod dan hotelketens als Van der Valk en Accor. De komende jaren wordt Airbnb alleen maar populairder, [...]

Vijf principes voor effectieve en efficiënte productontwikkeling

By | juni 30th, 2015|Categories: Productontwikkeling|Tags: |

Een uitgekiende strategie voor productontwikkeling is belangrijker voor merken dan vaak wordt gedacht. Communicatie lijkt de oplossing voor alles, maar wat feitelijk wordt geleverd in de vorm van producten of diensten bepaalt nog steeds in [...]

Klanttevredenheidsonderzoek: het gaat om ‘waarom?’

By | juni 25th, 2015|Categories: Klanttevredenheidsonderzoek|Tags: |

Door al het gedoe rond het ontslag van topman Timo Huges zou je bijna vergeten waar het bij de NS echt om gaat: het vervoeren van mensen en goederen van A naar B. De NS [...]

Positioneringsonderzoek

By | juni 23rd, 2015|Categories: positionering, Positioneringsonderzoek|Tags: , |

Positioneringsonderzoek komt soms aan de orde door de gekste dingen. Door bijvoorbeeld dit voorval. Mijn jongste dochter van 12 zwoegt aan haar laatste spreekbeurt van de basisschool. Hij gaat over Apple. “Leuk onderwerp” zei ik. [...]

App Crystal geeft Big Data praktisch vorm op individueel niveau

By | juni 15th, 2015|Categories: Big Data, Groundswell, Innovatie, Marketing, Merkinnovatie, social media strategie|Tags: , , , , , |

  Big Data: voorbehouden aan grote organisaties met veel mensen? Als je boeken als  ‘Reality Mining: Using Big Data to Engineer a Better World’ van Kate Greene leest, blijft een ontnuchterende conclusie over:  Big Data is [...]

Een vechtmarkt vraagt om duidelijk vertellen waarom cliënten uw advocatenkantoor moeten hebben

By | maart 11th, 2015|Categories: Branding, Keuzeproces, Marketing, Marketing strategie, Merk, Organisatiemerk, Positionering advocatenkantoor, Profileren, Profilering|Tags: , |

Over smaak valt te twisten, maar Wessel, Tideman & Sassen Advocaten uit Den Haag positioneren zich scherp. Niet door te koketteren met de ervaring van hun partners of hun netwerk, hun prestigieuze geschiedenis of vakkennis [...]

Internal branding door Transactionele Analyse: doe een appèl op het kind in medewerkers

By | januari 6th, 2015|Categories: internal branding strategie|Tags: |

Internal branding wordt steeds relevanter. Markten veranderen sneller dan ooit en organisaties moeten mee.  In strategie en structuur is dat relatief eenvoudig. Het wordt lastiger als het gaat om het meekrijgen van de mensen die [...]

Betekenisvol en persoonlijk positioneren door techniek

By | september 25th, 2014|Categories: Big Data, brand management, Branding, Gezichtsherkenning, Innovatie, Keuzeproces, Lovemark, Marketing, Marketing strategie, Merkinnovatie, positionering, Profileren, Profilering|Tags: , , , , , , , , , , |

  Kan techniek merken helpen om echt dichtbij klanten te komen en zich zo te positioneren? De ‘spontane’ advertenties op bijvoorbeeld Facebook lijken misschien innovatief, maar de praktijk is inmiddels mijlen verder. Mijn stelling: techniek [...]

Het merk Rabobank en de Libor-fraude: tijd voor actie en opstand!

By | november 7th, 2013|Categories: brand management, Branding, cultuurverandering, internal branding, Organisatiecultuur, positionering|Tags: , , , , , , , |

Klanten beoordelen een merk op gedrag. Onderzoek naar de effecten van de frauduleuze handelingen van enkele handelaren binnen de Rabobank laten dat zien. Bijna een kwart van de ondervraagden vertelt serieus te overwegen naar een [...]

Merkidentiteit en positionering in tijden van crisis: waarom Deutsche Bank goed en Van Lanschot verkeerd kiest

By | mei 16th, 2013|Categories: brand management, Branding, cultuurverandering, Marketing strategie, positionering, Profileren, Profilering|Tags: , , , , , , , , |

  Dat bedrijven de koers verleggen of de positionering aanscherpen in tijden van crisis is niet gek. Dat geldt zeker ook voor banken. De voorbeelden van Deutsche Bank en Van Lanschot  zijn daarbij opvallend. In [...]

Tips voor positionering: op weg naar een unieke breinpositie

By | maart 8th, 2013|Categories: categorisatie, positionering|Tags: , |

  Tips voor positionering zijn juist in tijden van economische tegenwind zinnig, omdat er steeds meer twijfel is bij de effectiviteit van merken. En terecht, want merken kosten méér dan merkloze artikelen – zowel voor merkeigenaren [...]

Positionering en beleving: zet geur, geluid en tast in!

By | januari 15th, 2013|Categories: Branding, categorisatie, Keuzeproces, Marketing strategie, neuromarketing, positionering, Profileren, Profilering|Tags: , , , , , , , , , |

  De verwarming een paar graden hoger zetten in discotreinen voorkomt veel ellende in het openbaar vervoer. Probleemjongeren vallen in slaap in plaats van vernielingen aan te richten of zich agressief te gedragen.  Het verspreiden [...]