Kamala Harris: Woke-Symbool of een politieke kameleon?
Een sterk merk is consistent, authentiek en daardoor voorspelbaar. De Amerikaanse verkiezingen laten zien wat er gebeurt als je dat als politiek merk niet bent. De case Kamala Harris. Er is twijfel over Harris bij de Amerikaanse kiezers. Steeds meer twijfel. En dat is te zien in de krimpende marge in de peilingen ten opzichte van haar rivaal Donald Trump sinds het moment dat ze zich kandidaat stelde in plaats van zittend president Joe Biden. Kamala Harris heeft een unieke positie in de Amerikaanse politiek. Als de eerste vrouwelijke, [...]
Babboe: van bakfiets naar krakfiets. Hoe voorkom je een terugroepactie?
In Nederland is veel vaker sprake van een terugroepactie dan we denken. Het totale aantal Nederlandse terugroepacties is in tien jaar tijd meer dan verdrievoudigd. In 2022 werden er tot nog toe 205 producten teruggeroepen. Dit is een forse stijging vergeleken met 2012, toen Nederlandse fabrikanten 63 keer een terugroepactie organiseerden. Het meest recente voorbeeld: bakfietsmerk Babboe. Hoe voorkom je zo’n smet op je merk? Want een recall is niet echt een vast onderdeel van marketingstrategie. Ineens was het merk Babboe in crisis en kwam in een illuster rijtje [...]
De NPS: een old-school concept als sleutel tot sterke klantloyaliteit
Klantloyaliteit vormt een cruciaal aspect bij de groei van sterke organisaties en merken. Een vaak terugkomende vraag is: hoe meten we die? Vaak gebeurt dat door uitgebreide vragenlijsten die steeds minder passen in het hectiek die klanten ervaren. Een relatief oud concept kan hierbij goede diensten bewijzen: de NPS. Net zoals een SWOT-analyse een oud idee, maar prima bruikbaar anno 2023. Het artikel "The One Number You Need to Grow" van Frederick F. Reichheld introduceerde het concept Net Promoter Score (NPS) in 2003 als een revolutionaire benadering van klanttevredenheid [...]
Drie actielijnen voor jouw marketing in een recessie
De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van 2023 met 0,3 procent gekrompen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dat blijkt uit de eerste berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Wat vraagt marketing in een recessie voor aanpassingen en wat zijn slimme prioriteiten om toch jouw doelen te halen? Een ding is in elk geval duidelijk: in een recessie is het van cruciaal belang voor bedrijven om hun marketing aan te passen om veerkrachtig te blijven en succesvol te opereren. Verschillende onderzoeken benadrukken dat het aanpassen [...]
Vier tips voor AI-integratie in jouw marketing en communicatie
In een tijdperk waarin technologische innovaties in een razendsnel tempo plaatsvinden, kunnen organisaties niet achterblijven als het gaat om de integratie van ai in marketing en communicatie. Bij veel marketeers en communicatiemensen bestaat echter het beeld dat dit alleen voorbehouden is aan grote organisaties met dito budgetten. Niets is minder waar. Door strategisch gebruik te maken van - vaak gratis - beschikbare apps, kan letterlijk elke organisatie marketing- en communicatiestrategieën naar nieuwe hoogten tillen. Vier tips voor stappen om snel AI naadloos te omarmen en te benutten in jouw [...]
Voor- en nadelen van online tools voor logo-ontwerp: toegankelijkheid versus formats
In het digitale tijdperk is logo-ontwerp een essentieel onderdeel geworden van het opbouwen van een sterke merkidentiteit. Traditioneel werd dit toevertrouwd aan professionele ontwerpers met specifieke vaardigheden en expertise. Met de opkomst van online tools als Smashinglogo.com, logomaster.ai, Canva.com of Looka.com hebben individuen en bedrijven nu echter de mogelijkheid om logo-ontwerp zelf te doen, zonder uitgebreide ontwerpervaring. Deze online tools bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele ontwerpers. Maar nadelen hebben ze zeker ook. AI speelt bij veel van deze tools een fundamentele rol. Voor- en nadelen van online [...]
De Metaverse: wat betekent dat voor merken, marketing en overheid?
Alle grote internationale merken storten zich er op. Facebook veranderde zijn naam zelfs in Meta vanwege het perspectief dat zij er in zien: de Metaverse. Aan veel marketeers, communicatiemensen maar ook overheden gaat de Metaverse vooralsnog voorbij. Wat is het en wat zijn mogelijke gevolgen en belang voor merken en marketing én de interactie tussen overheid en burgers? De term “Metaverse” is niet nieuw. Hij werd voor het eerst gebruikt door Neal Stephenson in zijn sciencefictionroman ‘Snow Crash’ uit 1992. In deze roman wordt de Metaverse voorgesteld als een [...]
City branding: teveel gemeentelijke merken missen betekenis
City branding: steeds populairder, vooral ingevuld door communicatie. City branding wordt steeds populairder bij colleges van B&W in een poging inwoners, ondernemers, studenten, toeristen of financiers een beeld van hun gemeente te geven. Toch wordt city branding nog vooral ingevuld door communicatie en zijn eigen inwoners zelden expliciet doelgroep. Daarmee laten gemeenten een enorme kans liggen om het potentieel van hun gemeentelijk merk ècht te realiseren én dit te laten bijdragen aan een integrale benadering van fundamentele problemen die vrijwel elke gemeente heeft. 'Entrepreneurial cities' Het was de Britse [...]
KPN schrapt Xs4ALL: het kan ook té simpel zijn
Soms valt mijn mond open bij beslissingen op het gebied van strategie. Bijvoorbeeld bij de gang van zaken rond Xs4ALL. KPN zet het mes in zijn merkportfolio en snijdt alle submerken weg, waar onder Xs4ALL. Het Telecombedrijf wil onder aanvoering van de nieuwe CEO Maximo Ibarra onder de naam van zijn hoofdmerk KPN de nadruk leggen op de levering van gecombineerde telefoon- en internetdiensten. KPN denkt door het bedrijf simpeler te maken beter te kunnen concurreren en zijn klanten een ‘nog betere gebruikservaring te bieden’, zo valt in [...]
Het weghalen van ‘I Amsterdam’ is paternalisme
Ze zijn weg, de letters I Amsterdam. Voor toeristen een symbool voor alles dat ze met Amsterdam associëren: vrijheid, tolerantie, creativiteit, musea, drugs en hoeren. Voor velen hét symbool van de citymarketing en citybranding van de stad. Maar voor het stadsbestuur onder leiding van burgemeester Femke Halsema zijn ze vooral een teken van de doorgeslagen individualisering in de stad. Hiermee wil het linkse stadsbestuur afrekenen. Het weghalen van de letters is niet alleen de ultieme symboolpolitiek. Het is vooral ook een grote merkmisser en een gemiste kans voor Halsema [...]
Onboarding – vijf tips om nieuwe medewerkers binnen te houden
Vaak verlaten nieuwkomers al snel een organisatie “Hè, nu al? Ja, nu al!” Veel vaker dan we denken, verlaten medewerkers die slechts korte tijd bij organisaties werken weer het pand. Stilletjes en in harmonie of met slaande deuren. Hoe dan ook, het betekent in meerdere opzichten verlies. Voor medewerkers en voor organisaties. Via goede Onboarding kun je dat voorkomen. Onderzoek laat zien dat in Nederland bij 60 procent van de nieuwkomers de ervaringen in een nieuwe baan niet aansluiten bij de verwachtingen. Uit onderzoek blijkt ook dat bijna 50% [...]
Kritiek op content is vooral een natte wind
Nepnieuws, extremistische uitingen of homofobe grappen. Bedrijven hebben zich lange tijd weinig bekommerd om de overige content op kanalen waarop zij adverteren. Ethiek en bedrijfsleven blijkt een lastig onderwerp. Recentelijk is er echter een interessante beweging zichtbaar, waarbij zowel tv-producenten als Big Tech onder druk worden gezet door enkele grote adverteerders die problemen zeggen te hebben met de inhoud van programma’s. Adverteerders willen niet langer geassocieerd worden door klanten met content die niet strookt met waarvoor hun merken staan. Het lijkt een serieuze breuk, maar vooralsnog vooral een natte [...]
Waarden zijn essentieel, leert Europa ons
Waarden en identiteit zijn niet top-of-mind op bestuursniveau. Een bestuurder die ons onlangs vroeg voor een nieuwe merkstrategie was duidelijk verbaasd. Zijn bedrijf heeft in de afgelopen periode een aantal dienstverleners overgenomen en hij wil deze nu onder één merk brengen. Wij zijn alleen niet zo zeker van die oplossing. “Kijk naar Europa”, probeerde hij ons te overtuigen. “Allerlei verschillende landen met zogenaamd verschillende waarden en culturen. Maar de Europese Unie ligt er wel mooi als een deken overheen. Een deken die werkt.” We horen het vaak bij acquisities [...]
Illusoire correlatie-effect: feiten zijn vaak geen feiten
Twitter ontplofte bijna na de uitzending van De Wereld Draait door op 12 januari j.l. Hierin haalde gast Sywert van Lienden stevig uit richting vluchtelingen op basis van onderzoek, waaruit hij naar eigen zeggen citeerde. De achtergrond hiervan waren de gebeurtenissen rond de Jaarwisseling in Keulen. Alleen: wat bleek? Feiten bleken geen feiten en rond de perceptie van die zogenoemde feiten zagen we een interessant psychologisch proces: het illusoire-correlatie-effect. Relevant voor deze casus, maar ook voor bijvoorbeeld interne communicatie en branding. Van Lienden beweerde dat ‘allochtonen 2.5 tot 5 keer zo [...]
Het grootste hotel van Nederland is een website
Het grootste hotel van Nederland is een website. Airbnb heeft met 15 duizend beschikbare accommodaties inmiddels een groter aanbod dan hotelketens als Van der Valk en Accor. De komende jaren wordt Airbnb alleen maar populairder, schat ING. Gek toch, zo’n ontwikkeling. In vrijwel alle marketingboeken lijkt het alsof er twee soorten markten zijn: de business-to-business en de business-to-consumer. Terwijl je vrijwel nergens wat leest over de Consumer-to-Consumer markt waarin Airbnb opereert. En laat die markt nou veel groter zijn dan gedacht, sterk groeien en veel impact hebben op de [...]
Vijf principes voor effectieve en efficiënte productontwikkeling
Productontwikkeling is belangrijker dan we denken Een uitgekiende strategie voor productontwikkeling is belangrijker voor merken dan vaak wordt gedacht. Communicatie lijkt de oplossing voor alles, maar wat feitelijk wordt geleverd in de vorm van producten of diensten bepaalt nog steeds in hoge mate de merkperceptie. De centrale vraag daarbij is: hoe zorg je dat je productontwikkeling je merk ondersteunt in lijn met trends bij afnemers? Immers, merken blijven vooral door productinnovatie relevant. Zo is onder andere McDonalds de afgelopen jaren geconfronteerd met fundamentele veranderingen bij afnemers in verband met [...]