Marketing en merken beginnen bij één simpel gegeven: wat wil de consument eigenlijk? En in het bijzonder: de moderne consument. En lees in plaats van consument gerust business-to-business klant. Dat zijn namelijk ook mensen. Alles wat ons bureau doet, is daarom vastgeklonken aan die schijnbaar simpele, maar in de praktijk complexe vraag,

Algemeen-moderne-consument_likes De moderne consument

Eén ding is daarbij duidelijk: het sociale web heeft de positie en het koopgedrag van de moderne consument de afgelopen jaren fundamenteel veranderd. De moderne mens was al steeds minder gebonden aan traditionele groepen als kerk en vereniging. Maar in de afgelopen tien jaar heeft hij zich als het ware tot een moderne nomade ontwikkeld. De moderne consument is zoek. En op zoek.

De moderne consument: jager in plaats van prooi

De consument wordt steeds ongrijpbaarder, want hij springt van de ene lifestyle in de andere, maar ook van de ene groep of tribe naar de andere. Kiest een consument een auto vooral op grond van veiligheid, en koopt hij of zij bij een bepaalde supermarkt vanwege traditie, de selectie van kleding kan weer op grond van hele andere criteria gebeuren. En soms ’s ochtends weer anders dan ’s middags.

De consument anno 2016 is eclectisch en kiest steeds het beste uit, maar kan daarbij per categorie ineens bijna een andere consument lijken. In alles. Maar vooral:  de consument zit eindelijk aan het roer en is via laptop of smartphone jager in plaats van prooi.

Oude modellen om de consument in kaart te brengen werken daardoor niet meer. Met enorme consequenties voor organisaties en bedrijven. Want hoe trekken ze de consument aan? En hoe houden ze hem of haar vast?

Organisaties willen de consument helemaal niet kennen.

Aanbieders van producten en diensten kennen de consument vaak niet goed, ondanks fraaie teksten over ‘co-creation’ en ‘customer engagement’. Sterker nog: ze lijken hem of haar vaak zelfs niet te willen kennen. En nemen de wensen van de consument vaak niet echt als uitgangspunt. Terwijl de consument aan het stuur zit. En toch verbazen ze zich over waarom zoveel productintroducties maar blijven mislukken. Gek hè.

Maar vooral valt ons op dat het onderzoek van veel bedrijven naar de consument  – als het al gebeurt – niet veel afwijkt van hoe het in de jaren vijftig gebeurde. Terwijl onze praktijk laat zien dat onderzoek bijvoorbeeld met sociale media zoveel beter, anders en goedkoper kan. Heeft uw bedrijf of organisatie zijn doelgroepen al in beeld?