marketing-advies Marketing advies: nieuw perspectief op ingesleten patronen

Marketing advies is niet iets waaraan iedereen die bij marketing of commercie is betrokken behoefte heeft. Alleen: kritisch zijn op je eigen marketing strategie is zo gemakkelijk nog niet. je hebt te maken met medewerkers, jouw directie, commissarissen. En vooral: concurrenten en klanten die steeds nieuwe dingen willen. Hoe zorg je dat je voortdurend blijft aansluiten bij alle veranderingen?

Marketing advies: waarom?

Marketing advies? Wat je wilt, weet je wel: een gedegen marketing strategie, waarbij innovatieve producten naadloos aansluiten op de wensen van je klanten. Waarbij je steeds weer op een onderscheidende manier je distributie invult, gecombineerd met uitgekiende pricing. Uiteraard met een sterk merk of merken. Dus waarom marketing advies?

strategisch-marketingplan-strategisch-marketingcommunicatieplan-muur-met-WHY Marketing advies: nieuw perspectief op ingesleten patronen

Scherpte van buiten

Juist vanwege de vele belangen en de toenemende complexiteit van markten, is het vaak moeilijk een echt scherpe marketing strategie te ontwikkelen. Extern advies kan dan helpen. Professioneel, scherp, confronterend. En natuurlijk: met resultaat op korte termijn. Alleen dan gaat marketing advies opleveren wat het moet opleveren: meer marktaandeel, meer waarde.

Wat wij wel merken: over externe adviseurs bestaan veel indianenverhalen. Drie zaken die wij zelf vaak horen over adviseurs in het algemeen, willen wij graag ontkrachten:

  1. “Een adviestraject is eindeloos, zowel in tijd als qua investeringen”. Wat ons betreft is niets minder waar. De reden is simpel. We willen graag worden teruggevraagd. En bij veel van onze klanten komen we dan ook al jaren. Om dat te kunnen doen, is helderheid een belangrijke randvoorwaarde. Wij werken altijd fixed-fee bij marketing advies. Dat betekent dat je van tevoren weet hoe lang dingen gaan duren én hoeveel ze kosten. Dat is voor jou en ons wel zo prettig.
  2. “Een adviseur gaat maar al te vaak op mijn stoel zitten”. Hierover kunnen we kort zijn: als we manager hadden willen worden, waren we dat wel geworden of gebleven. Binnen ons bedrijf bestaat veel leidinggevende ervaring, maar we hebben niet de behoefte die elders uit te dragen. Wat onze taak is, is het samen met onze klanten creëren van scenario’s en oplossingen, waaruit onze klanten kiezen. Zo simpel. Daarbij zijn we wel de luis in de pels en advocaat van de duivel. Die scherpte mag en moet je bij ons marketing advies van ons verwachten.
  3. “Mijn adviseur was me twee pagina’s uit zijn marketingboek vóór.”  Tja. Helaas kan iedereen zich marketing adviseur noemen. Alleen niet bij ons. Onze standaard-eis voor nieuwe medewerkers is een universitaire opleiding. En enkele van onze adviseurs doceren aan Nederlandse universiteiten of instellingen voor HBO. Wij zijn onze klanten geen pagina’s uit boeken voor: we leiden de mensen die de boeken schrijven op. Dat maakt ons marketing advies anders.