Inhoudsopgave
Corporate story: je organisatieverhaal
In je corporate story – je organisatieverhaal – wordt deze ‘ziel’ van je organisatie – je organisatie identiteit – helder beschreven voor klanten èn medewerkers. Dat is een exercitie die direct te maken heeft met wat er in markten gebeurt. Klanten én medewerkers zijn steeds vaker op zoek naar producten, diensten en organisaties die ze ‘echt’ vinden. In veel gevallen ontstaat dat beeld niet zo maar, maar is ‘echtheid’ het resultaat van een belangrijke vraag die aanbieders van producten en diensten zichzelf stellen: “wie wil ik zijn en blijven, wat staat daarbij centraal en aan welke zaken ga nooit of te nimmer afbreuk doen?”
Corporate story: dingen die niet verloren mogen gaan
In het organisatieverhaal kan van alles aan de orde komen. Maar in elk geval staat er in waar een organisatie vandaan komt, jullie ambities, visie, strategie, dromen, cultuur en hoe binnen jullie organisatie gedacht wordt over ‘hoe men de dingen doet’. Maar ook zou hij in onze optiek moeten gaan over de onveranderlijkheden, de dingen die maken wat jullie zijn, die jullie koesteren en die niet verloren mogen gaan. Kortom: jullie organisatie identiteit. Het verhaal van elke organisatie vormt een beknopt collectief geheugen. Op papier of digitaal.
De spiegel van jullie organisatie identiteit
Met een corporate story bepaalt een organisatie duidelijk haar positie ten opzichte van stakeholders als klanten en medewerkers. Bovendien fungeert het als spiegel en kompas voor uw onderneming bij Internal Branding. Klanten en medewerkers krijgen door het verhaal duidelijkheid over de organisatie identiteit. Dat lijkt misschien opmerkelijk, want zijn klanten en medewerkers daarin dan geïnteresseerd? Het antwoord is ‘ja’. Klanten zijn steeds meer geïnteresseerd in het bedrijf achter de mooie facade. En dat geldt helemaal voor de mensen die er – gaan werken. Stel dat de binnenkant veel minder fraai is dan de buitenkant suggereert? Voor beide groepen is een helder antwoord op de vraag wat voor organisatie een organisatie ècht is, van groot belang. De vraag daarbij is natuurlijk: is dat van jullie al geschreven?
Training Corporate Story en Storytelling
In onze praktijk krijgen we vaak de vraag hoe mensen snel kennis én vaardigheden kunnen opdoen m.b.t. corporate story en storytelling. Voor hen kunnen we een inhouse-workshop verzorgen.