Storytelling krijgt duidelijk minder aandacht vergeleken met de hoeveelheid tijd en geld die bedrijven investeren in nieuwe producten en diensten. De vraag is wat dat oplevert. Markten worden steeds voller, omdat internet het mogelijk maakt dat iedereen met een beetje ondernemerszin tot vrijwel elke markt toetreedt. En tegelijkertijd worden de hoofden van consumenten steeds voller, omdat door de opkomst van sociale media iedereen kan zenden en héél veel mensen dat ook doen. De vraag is alleen: werkt het ook?
Mijn idee is dat het zou kunnen werken, als ondernemingen en merken ook daadwerkelijk komen met toegevoegde waarde, met iets waarin ze anders zijn dan anderen. In de meeste gevallen is dat helaas niet zo, als ik zo om me heen kijk. Het lijkt een beetje op de Turkse supermarkten die ik overal om me heen zie oppoppen. Best handig, zo dichtbij. Ze hebben ook mijn sympathie. Maar of ze nu echt iets bijzonders bieden waarvoor ik omrijd. Nou, nee.
Inhoudsopgave
Over waarde is niet nagedacht
En dit geldt niet alleen voor de hardwerkende eigenaren van buurtsupers, het geldt voor heel veel bedrijven. Er is niet nagedacht over de waarde die ze gaan bieden aan c.q. bevredigen bij afnemers. En dus komen ze met een aanbod waarin ze in niets afwijken van de concurrentie. En dan nog verbaasd zijn over dat het niet goed gaat met omzet, winst, nieuwe klanten.
Een deel van de ondernemers denkt overigens wel na, maar blijft dan wel hangen in het mantra van excellente producten of bijzonder goede dienstverlening. Wat me opvalt is dat vrijwel niemand gebruik maakt van de kracht van het goede verhaal: storytelling. En het is juist dat verhaal dat een geheel nieuw licht schijnt op begrippen als marketing strategie en positionering.
Storytelling: het verhaal wordt het nieuwe competitie-element
“We hebben behoefte aan een goed verhaal en we willen ervoor betalen”, schrijft futurist Rolf jensen alweer een aantal jaren geleden in zijn boek De Droommaatschappij. Volgens Jensen komt ons besluit om iets te kopen vooral voort uit emotionele overwegingen en proberen we vooral betekenis te halen uit dingen die we kopen. Jensen stelt dat niet de nieuwe technologie of het nieuwste product, maar het verhaal en storytelling achter dat product in toenemende mate het nieuwe competitie-element zal vormen. Het bedrijf met het beste verhaal en de beste storytelling wint. Het verhaal dat ons als consument in vuur en vlam zet, dat onze verbeelding prikkelt en teruggeeft hoe wij ons zelf zien en hoe wij willen dat anderen ons zien. Maar dan moet je wel twee dingen doen: nadenken over je merk- of organisatie identiteit én je verhaal formuleren.
Met name in het MKB zie ik verhalen te over. Bijvoorbeeld bij een prachtige deurenfabrikant waarvoor wij laatst werkten. Een familiebedrijf, no-nonsense, met een rijke historie en een prachtig verhaal. Toen we over hun verhaal hadden, zag ik ineens dat iedereen in de zaal rechtop ging zitten. Trots was. Enthousiast werd. En zo gaat het met klanten ook. Prikkel hun verbeelding door storytelling en je hebt hun aandacht. En hun portemonnee.