werkwijze-bril-op-cijfers Training marketingplan schrijven

In de training Marketingplan Schrijven leer je hoe je op een gestructureerde manier een marketingplan schrijft voor zowel de profit als de non-profitsector. 

Steeds vaker zijn ook professionals die geen marketingachtergrond hebben betrokken bij het ontwikkelen van marketingplannen. Sterker nog: ze moeten ze regelmatig zelfs schrijven. En dat zorgt voor stress, want de structuur en vooral de inhoud van een goed marketingplan google je niet even bij elkaar.  Dat vraagt meer… Maar wat? 

Een concrete aanpak met praktische handvatten

Voor professionals zonder marketingachtergrond maar mét een taak op dat gebied, is een marketingopleiding vaak teveel van het goede. Ze zoeken een concrete aanpak, waarbij ze zo snel mogelijk leren om een marketingplan te schrijven. Dat geldt overigens ook voor mensen die wel aan een HBO-opleiding of Universiteit marketingvakken hebben gevolgd, die echter vaak in abstractie bleven steken.  Onze concrete, praktische training Marketingplan Schrijven vormt voor hen prachtige oplossing. 

De maximale groepsgrootte van de training Marketingplan Schrijven bedraagt 10 mensen.

Doelgroep

  • Directeuren, managers, (beleids-)adviseurs, projectleiders/-managers of andere functionarissen zonder marketingachtergrond, maar wel betrokken bij of belast met taken op het gebied van marketing.

Resultaat van de training Marketingplan Schrijven

  1. Je kent de context van marketing en een marketingplan.
  2. Je kent de  – onderdelen van – de strategische marketingplanningscyclus en hun onderlinge relatie.
  3. Je weet hoe je een marketinganalyse uitvoert en kent de vijf deelanalyses die daarbij horen. Je weet hoe je een SWOT uitvoert en strategische issues en een centraal marketingprobleem definieert.
  4. Je weet hoe je een visie, strategische doelen/doelstellingen en een marketingstrategie ontwikkelt.
  5. Je weet hoe je een marketingstrategie handen en voeten geeft in je marketingplan, inclusief monitoring van resultaten.
  6. Je kunt een marketingplan van anderen inhoudelijk beoordelen.

Programma van de training Marketingplan Schrijven

Deel 1. Context en structuur

Een marketingplan maakt onderdeel uit van een groter geheel. Uiteraard gaan we in op de relaties met dat grotere geheel. Maar uiteraard ook aandacht voor de ‘strategische marketingplanningscyclus’, het pad dat je volgt om je plan te maken. Enkele onderwerpen die in dit blok van de training Marketingplan Schrijven aan de orde komen: 

  • Wat is marketing?
  • Doel, functie en inhoud van een marketingplan.
  • De strategische marketingplanningscyclus.

Deel 2. Marketinganalyse

Een goed marketingplan bevat een koers richting de juiste klanten. Maar waar zitten die en waarom zijn juist specifieke groepen interessant? Het deel Analyse in je plan maakt dat als het goed is duidelijk. In dit deel van de training leer je hoe een marketinganalyse aanpakt. Enkele onderwerpen die in dit blok van de training Marketingplan Schrijven aan de orde komen:

  • De vijf deelanalyses van een marketingplan.
  • Hoe maak je een SWOT-analyse?

Deel 3. Marketingstrategie

Strategie gaat over de route naar je visie en doelen. Maar er is nooit één route. Hoe ziet een visie in een marketingplan er uit? En wat zijn goed geformuleerde doelen? In het deel strategie gaat het over de stappen die je zet om een lijn richting de toekomst te kiezen. Want kiezen, daarom gaat het. Visie, doelen en strategische scenario’s zijn onderwerpen die daarbij onder meer aan de orde komen.

Deel 4. De marketing-operatie

Een mooie analyse en strategie zijn prachtig, maar hoe geef je daaraan handen en voeten? In het deel marketing-operatie gaat het over de praktijk van marketing. Strategie en tactiek op ‘p’ niveau, positionering, merk en monitoring van de marketing komen daarbij ter sprake.

Duur

Twee dagen, van 09.00 tot 17.00 uur

Kosten van de training Marketingplan schrijven

De prijs van de tweedaagse training Marketingplan Schrijven bedraagt 750 Euro per persoon, exclusief 21% btw. Dit is inclusief:

-Lunch (broodjes)
-Werkboek

Docenten

140310-foto-LinkedIn-Smidswater-150x150 Training marketingplan schrijven

dr. Peter Pot MBM heeft marketingplanningstrajecten uitgevoerd voor een groot aantal organisaties. Hij werkte onder meer voor KPN, Meavita, ARA en Total Identity en is Principal Consultant van Go! Total Branding, een adviesbureau voor marketing- en merkstrategie. Hij heeft ervaring als docent bij de SRM, de EURIB en de Universiteit Leiden.

Data

Interesse in de training Marketingplan Schrijven? Kijk in onderstaand contactformulier wanneer de eerstvolgende training wordt gegeven. Bel bij vragen direct met Peter (06-515.61.404) of vul als je wilt reserveren onderstaand formulier in. Wij nemen dan contact met je op.

Direct inschrijven

Het inschrijven voor een workshop, training of masterclass bij Go! Total Branding is gemakkelijk. Vul onderstaand formulier in en je inschrijving komt automatisch binnen bij ons secretariaat. Binnen 24 uur ontvang je een bevestiging van je aanmelding. Heb je vragen, laat het ons weten!

 

Voornaam
Achternaam
Organisatie
Straat en huisnummer
Postcode
Plaats
E-mail
Bevestig E-mailadres
Telefoonnummer
Datum Training
Aantal deelnemers
Factuuradres: straat en huisnummer
Factuuradres: postcode
Factuuradres: plaats