Inhoudsopgave
Het is belangrijker dan ooit dat een merk intern gedragen wordt
Bij branding ligt de nadruk vaak nog op External Branding: het merk als uithangbord. Vooral door sociale media is de wereld echter fundamenteel veranderd. Het is gemakkelijker dan ooit om bij organisaties achter de schermen te kijken via Facebook, WhatsApp of LinkedIn, om er maar enkele te noemen. Immers, de Groundswell regeert. Het is dus belangrijker dan ooit dat een merk van binnenuit gedragen wordt door medewerkers en dat ‘binnen’ gelijk is aan ‘buiten’. Met internal branding kun je dit realiseren, waarbij je beweegt op het snijvlak van organisatieverandering, cultuurinterventie en merkbouwen. In de training internal branding leer je op een praktische manier hoe je internal branding aanpakt.
Internal Branding: bouwen aan je cultuur en je merk van binnenuit
Door internal branding bouw je aan je cultuur en je merk van binnenuit door het gedrag van medewerkers centraal te stellen. Je doet dat op basis van een helder beeld waar je merk voor staat: je merkidentiteit of organisatie-identiteit. Daarmee bind je niet alleen medewerkers, maar ook klanten. In de training internal branding krijg je concreet antwoord op niet alleen de vraag wat je met internal branding kunt, maar vooral ook hoe je het in de praktijk brengt aan de hand van theorie én concrete voorbeelden uit de praktijk.
De maximale groepsgrootte van de training internal branding bedraagt 10 mensen. De training gaat door bij minimaal 5 aanmeldingen.
Doelgroep
- Directies en managementteams die met internal branding willen gaan werken of zoeken naar meer eenheid in de organisatie
- HR-managers of adviseurs, belast met internal branding of cultuurmanagement
- Adviseurs communicatie, in het bijzonder communicatie bij verandering.
Resultaat
- Je leert wat de dilemma’s zijn die op dit moment rond merken spelen.
- Je hebt zicht op internal branding en wat het aan uw organisatie en merk kan toevoegen.
- Je krijgt modellen aangereikt om je merkidentiteit te bepalen, de basis voor internal branding.
- Je leert hoe je internal branding concreet aanpakt op basis van concrete cases uit de praktijk
- Je ontwikkelt gedurende de training praktisch onderdelen van een aanpak voor uw organisatie: je gaat dus al direct aan de slag met internal branding!
Programma van de training internal branding
Merken staan onder druk
- Over de effectiviteit van merken
- Het rationele paradigma
- Wat onderzoek laat zien
- Authenticiteit en legitimatie
- Merken bouwen en cultuur ontwikkelen in een ‘social media’ wereld
Internal Branding
- Wat is het?
- Internal branding: wat kun je er mee?
- Bouwstenen van internal branding
- Waarden en gerelateerde concepten
- Generatie en redactie van identiteit
- Internal branding en Interne Communicatie
Internal Branding in jouw organisatie
- Het volgorde issue
- Uitgangspunten en randvoorwaarden
- Scenario’s bij Internal Branding
- Afwegen van opties en keuzes: suitability, feasability, acceptability.
- Het internal branding proces
- Instrumenten bij internal branding
Praktijkcases slingeren zich als een rode draad door het programma van de training internal branding, wat je leerzame kijkjes in de keuken oplevert.
Duur
Twee dagdelen, van 09.00 tot 17.00 uur
Dagdeel 1 van de training is gericht op de praktische toepassing van de theorie, in dagdeel 2 vindt een eerste uitwerking plaats op basis van je eigen specifieke casuïstiek.
Gezien de complexiteit van internal branding, krijgen de deelnemers van tevoren een opdracht, die huiswerk vereist. De output dient van tevoren bij de trainer te worden ingeleverd, die deze gebruikt als input voor de training. Op die manier wordt er direct een link gelegd met de praktijk waarin de deelnemers werken
Kosten
De prijs van de training internal branding bedraagt 599 Euro per persoon, exclusief 21% btw. Dit is inclusief:
-Lunch (broodjes)
-Werkboek
Data
Oegstgeest – vrijdag 19.04.2024 VOL
Oegstgeest – vrijdag 21.06.2024
Oegstgeest – vrijdag 13.09.2024
Oegstgeest – vrijdag 15.11.2024
Trainers
Drs. Edsco de Heus was als communicatieadviseur onder meer werkzaam bij Van Rossum & Partners en Total Identity. Hij heeft diverse publicaties over de ‘verhalende ’ organisatie en het belang van waarden en identiteit op zijn naam staan. Sinds 2009 is hij als partner verbonden aan Bureau Smidswater en Go! Total Branding.
Dr. Peter Pot MBM heeft internal branding trajecten uitgevoerd in een groot aantal organisaties en is de auteur van het E-book ‘Zijn wie je bent’ over internal branding. Hij werkte onder meer voor KPN, Meavita, ARA en Total Identity en is Principal Consultant van Go! Total Branding. Hij heeft ervaring als docent bij de SRM, de EURIB en de Universiteit Leiden.