Inhoudsopgave
De wereld op zijn kop
Merkstrategie wordt door de wereld van het sociale web en de Groundswell op zijn kop gezet. Want merken zijn niet langer de iconen waarin iedereen blindelings vertrouwde en die iedereen blindelings en voortdurend koopt. Nee, ook merken staan in toenemende mate ter discussie, vooral op het sociale web. Of ze wel doen wat ze beloven. En wat ze doen als iemand zegt dat ze niet doen wat ze beloven. Merken worden er gefileerd. En soms terecht als je ziet hoe ze reageren op de discussies die worden gevoerd. Maar soms zie je dat bepaalde merken de nieuwe realiteit van het sociale web – waarbij de consument samen met zijn peers het voor het zeggen heeft – hebben omarmd. En op een ongelofelijk goede manier fans creëren en fans helpen nieuwe fans te maken. Merkstrategie voegt dan ineens enorme waarde toe.
Een merkstrategie is niet altijd de oplossing
Ook in de overvolle markten van nu blijkt het nog steeds vaak dé oplossing om te kiezen voor merken. De vraag of dat wel de juiste keuze is in het licht van een marketingstrategie wordt tot onze stomme verbazing eigenlijk zelden gesteld. Succesvolle marketing zonder merk is namelijk erg goed mogelijk. De merkgevoeligheid van categorieën wil namelijk nogal eens verschillen. Soms is een merkstrategie simpelweg niet de oplossing.
Merkstrategie: merken zijn net kinderen
Merken zijn leuk, merken kunnen geld opleveren. Dat zijn de argumenten die nogal eens worden gebruikt. Dat dat zware eisen stelt aan de invulling van een strategie gebaseerd op merken, inclusief tijd en geld, is een onderwerp waar aanbieders van producten en diensten tot onze verbazing vaak snel overheen stappen. Niet echt gek dat zoveel merken niet echt renderen. En om na de keuze voor meerdere merken te snijden in de merkportfolio is helemaal moeilijk, zo is onze ervaring. Merken zijn net kinderen, daar neem je eenvoudigweg geen afscheid van.
Merkstrategie: van uithangbord naar intern kompas
Merkstrategie krijgt in toenemende mate ook binnen organisaties betekenis. Door de kracht van de sociale media is het relatief gemakkelijk om als buitenstaander bij bedrijven of organisaties naar binnen te kijken. Medewerkers posten berichten, leveranciers ook. Het benadrukt de noodzaak om de ‘company behind the brand’ te stroomlijnen en datzelfde merk niet alleen als uithangbord, maar ook als intern kompas te gebruiken. Internal branding zou meer dan ooit een prioriteit moeten zijn binnen organisaties: medewerkers merkwaarden laten leven. Niet alleen vanuit het perspectief van ‘doen wat je belooft’, maar vooral omdat blijkt dat de zingeving binnen organisaties daardoor flink stijgt. Mensen willen werken bij bedrijven waar helder is waarin men gelooft. Dat is de nieuwe uitdaging in het licht van een merkstrategie anno Nu.
Merkstrategie: brandmanagement nieuwe stijl
De wereld van de sociale media vraagt om andere manier van brandmanagement dan die we doorgaans zien. Het moet toekomstgericht, outside-in gedreven, holistisch, snel en kwantitatief. Heel anders dan de langzame, vooral op huisstijlmanagement gerichte wijze van het managen van merken. En niet te vergeten: merken zijn de belangrijkste assets die een organisaties heeft. Brandmanagement en merkstrategie horen daarom dicht bij de top. Niet minder dan dat.