Positioneren

/Positioneren
Positioneren 2018-04-09T10:11:01+00:00

Niet alleen marketing-grootheden als Kotler schrijven het. De praktijk laat het zien: kiezen loont. Organisaties die duidelijk maken wat ze voor wie willen zijn, winnen. In de advocatuur, in de farmacie, in de fast moving consumer goods en in de retail. Positie kiezen en die belofte waarmaken, daarom gaat het. Dit is in de kern waarmee wij ons bezighouden: het creëren van unieke posities in hun categorie voor organisaties, producten, diensten en merken.

Twee dingen zijn bij positie kiezen  – of positionering zoals dit vaak wordt genoemd – essentieel:

  1. Maak gestructureerd de juiste keuzes op marketingniveau.
  2. Maak gestructureerd de juiste keuzes op merkniveau.

De juiste keuzes maken op marketingniveau

Scherp positioneren vraagt allereerst om juiste keuzes voor jouw organisatie op marketingniveau. Die impliceren heldere doelen en doelstellingen, een route die leidt tot het realiseren daarvan en een strak georganiseerde operatie.
Onze rol hierbij verschilt. Vaak adviseren we of begeleiden een management-team of directie. In andere gevallen schrijven we het strategisch marketingplan of zijn we programma-managers. En niet alleen bij ‘standaard’ producten of diensten. Ook in zorgmarketing of citymarketing zijn we thuis.

airbnb-300x200 Positioneren

Marketingstrategie ontwikkelen

Een heldere route richting duurzaam concurrentievoordeel? Wij bieden strakke processen met inzichtelijke modellen.

businessplan-300x200 Positioneren

Marketingplan

Van analyse naar issues, van doelen naar scenario’s, strategiekeuze en implementatie.

doolhof-300x200 Positioneren

Een ondernemings-plan schrijven

Visie vraagt structuur in de vorm van een plan. Voor medewerkers, aandeelhouders én banken.

merkportfolio-300x200 Positioneren

Productportfolio en
productontwikkeling

Welke productportfolio voldoet in relatie tot doelen én klantwensen? En hoe ontwikkel je hem efficiënt?

propositie-ontwikkeling-300x200 Positioneren

Proposities creëren

Snel samen met klanten concepten voor producten of diensten uitwerken waarop klanten wèl zitten te wachten.

z-300x200 Positioneren

Zorgmarketing

Ook in de zorg wordt concurrentie de norm. Een zorgmarketingstrategie vormt daarbij een onmisbaar handvat.

citymarketing-300x200 Positioneren

Citymarketing

Citymarketing beperkt zich vaak tot slogans. Wij richten ons op het ècht beïnvloeden van ruimtelijk gedrag van stakeholders.

vraag-300x200 Positioneren

Customer Journey

Kennis van de ‘reis van de klant’ is essentieel bij effectieve marketing. Wij brengen customer journeys in kaart.

De juiste keuzes maken op merkniveau

Merken doen gekke dingen met mensen. Ze worden gebruikt om identiteit mee te vormen of uit te drukken, maar ook om aspiratie vorm te geven. Mensen houden echt van sommige merken, die de status van Lovemark hebben.

De keuze voor branding als onderdeel van een marketingstrategie is alleen lang niet zo vanzelfsprekend als veel mensen denken. Merkgevoeligheid speelt daarbij een belangrijke rol. Essentieel is dus om vast te stellen hoe merkgevoelig jouw markt is en of een merk werkt. Maar ook wat de onveranderlijke kern (of identiteit) van jouw merk is, zijn strategie en positionering én de manier waarop je je merk(en) in de praktijk scherp en levend houdt: brandmanagement. Allemaal vragen waarmee wij onze klanten in de praktijk helpen. Als adviseur, project-, proces- of programma-managers.

airbnb-1-300x200 Positioneren

Merkstrategie

De keuze voor een merk is niet altijd logisch. Wanneer wel? En hoe (her-)ontwikkel je een merk?

merkontwikkeling-300x200 Positioneren

Merkontwikkeling

Merkontwikkeling is niet per se een kwestie van veel budget. Wij werken met de high- én de low-budget route.

merkporfolio2-300x200 Positioneren

Merkportfolio

Wij geloven in de kracht van één merk. Maar soms voldoet één merk niet. Hoe richt je een merkportfolio in?

tekening-300x200 Positioneren

Merk identiteit

Merken én organisaties beginnen bij identiteit. Wij maken hem helder en schrijven hem op.

sterktes-en-zwaktes-300x200 Positioneren

Brandmanagement

Een merk hebben is één. Dat beheren en ontwikkelen is iets heel anders.

positionering-300x200 Positioneren

Positionering

Positionering op merkniveau vraagt inzicht in afnemers én strakke keuzes in wat je wilt en kunt zijn voor wie.

verhaal-300x200 Positioneren

Corporate story

Mensen willen geen producten en diensten, maar verhalen. Wat is jullie verhaal?

citybranding-300x200 Positioneren

City branding

Ook gemeenten worden steeds vaker merken. In onze optiek gaat dat veel verder dan communicatie.