Blogs

Blogs2019-05-10T22:03:31+01:00

Open Space – De macht van de massa

Je zou het niet zeggen als je met name Republikeinse politici in de VS aan het woord ziet, maar in de VS hebben ze het al jaren door: het management van bedrijven ziet maar een deel van de werkelijkheid. Het is even wennen, dat geef ik toe. Want managers worden toch betaald om alles te overzien, om vanuit hun strategische positie – niet gehinderd door allerlei operationeel gereutel – de omgeving van de organisatie te overzien? En van daaruit strakke plannen te maken? Smartphone De werkelijkheid is helaas anders. [...]

De vijf kenmerken van betrokken medewerkers

Cultuurverandering is hot! Onlangs gaven we een presentatie bij een grote dienstverlener waarmee het niet al te lekker gaat. “We hebben een cultuurprobleem, kom eens praten met ons MT hoe we daarin verandering brengen”, was de inhoud van het telefoongesprek met de bestuurder die ons belde. Niet gek gezien de crisis in het specifieke segment (de bouw) waarin de onderneming opereert, dachten we in eerste instantie. Maar hier was meer aan de hand, zo merkte ook een collega op. Negativiteit alom. Het begon al bij de receptioniste in de [...]

Internal branding – maak energie los in je organisatie!

Elke keer als ik bij de Gamma in Leiden-Noord ben valt het me op: ik kom bij een grote, zo niet massale bouwmarkt. Maar toch geven vrijwel alle medewerkers me het gevoel dat ik een goede bekende ben. Niet omdat ik nou elke week langskom, al zijn er weken geweest waarin dat wel gebeurde. En ook niet omdat ik elke week bakken complimenten of gebak uitdeel. Hoewel ook dat is gebeurd. Nee, het zit hem in iets anders. Ze geven me collectief het gevoel dat ze erg goed weten [...]

Brand management: stiefkind in de marge

Over brand management wordt veel geschreven, maar in de praktijk is brand management een stiefkindje dat idem wordt behandeld in organisaties. En dat moet echt anders. Simpelweg omdat de manier waarop het meestal gebeurt, niet meer aansluit op de werkelijkheid anno Nu, die wordt gedomineerd door het sociale web. De Groundswell regeert. Brand management wordt vaak genoemd als essentieel voor het succes van het merk. Maar in de praktijk is het vaak een stiefkindje, dat leeft in de marge van organisaties. Dat is niet opvallend, als we kijken naar wat [...]

Weet u al hoe het ZMOT van uw klanten er uit ziet?

Het lijkt de open deur van de eeuw, maar bij marketing is het wel handig te weten hoe consumenten eigenlijk kiezen. Maar kijk eens kritisch naar marketing en communicatie in het algemeen en het lijkt er verdacht op dat het keuzeproces van consumenten niet echt vaak een rol speelt in de overwegingen van marketeers. Commercials van Deutsche Bank gericht op ondernemingen, waarbij het vooral gaat om hoe goed Deutsche Bank is. Commercials over inlegkruisjes waarbij ik de dames in mijn omgeving in hysterische lachkrampen zie schieten. En niet omdat [...]

Ga naar de bovenkant