Waarom Van Lanschot verkeerd kiest
Dat bedrijven de koers verleggen of de positionering aanscherpen in tijden van crisis is niet gek. Dat geldt zeker ook voor banken. De voorbeelden van Deutsche Bank en Van Lanschot zijn daarbij opvallend. In positieve en in negatieve zin. Deutsche Bank neemt afscheid van 18.000 klanten: moedig en verstandig In december 2012 kondigde Deutsche Bank in Nederland aan dat zij haar focus ging aanscherpen en haar organisatie stroomlijnen. Achtergrond daarvan: de economische situatie én de gewijzigde regelgeving waarmee de financiële sector te maken heeft. De bank gaat zich in [...]
5 Tips voor positionering: op weg naar een unieke breinpositie
Merken moeten meerwaarde bieden Tips voor positionering zijn juist in tijden van economische tegenwind zinnig, omdat er steeds meer twijfel is bij de effectiviteit van merken. En terecht, want merken kosten méér dan merkloze artikelen – zowel voor merkeigenaren als voor consumenten – en moeten dus meerwaarde bieden richting een unieke breinpositie en positionering. Vaak doen ze dat niet of onvoldoende, wat we onder meer kunnen afleiden aan de stormachtige opkomst van de private labels. Tips voor positionering kunnen hierbij helpen. Een belangrijke factor bij de ineffectiviteit is het ontbreken [...]
Positionering en beleving: zet geur, geluid en tast in!
De verwarming een paar graden hoger zetten in discotreinen voorkomt veel ellende in het openbaar vervoer. Probleemjongeren vallen in slaap in plaats van vernielingen aan te richten of zich agressief te gedragen. Het verspreiden van vanillegeur blijkt een positief effect te hebben op het gedrag van bezoekers van de Eerste Hulp in ziekenhuizen. Dat blijkt uit een proef van de Landelijke Expertisegroep Veiligheidsperceptie Ook in marketing en branding is beleving inmiddels één van de ‘buzz-words’ in de zoektocht naar de gunst van klanten, maar in de praktijk blijkt dit [...]
Vijf tips voor méér omzet en winst met je winkel
Recentelijk sprak ik met een groot aantal winkeliers in het kader van een opdracht. Onverwacht kwam het niet, maar ik schrok van het negatieve beeld dat ze met me deelden. Dalende omzet, dalende klantentrouw en dalende marge, terwijl dure huurcontracten vaak nog in de goede tijd zijn afgesloten. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer collega’s het bijltje erbij neergooien. Natuurlijk, de economische crisis hakt er ook in bij de Nederlandse retail. En tegen klanten die aankopen uitstellen of helemaal niets meer kopen is het lastig actie nemen. Maar ik [...]
Reshoring: het label ‘Made in Holland’ opnieuw uitvinden
Offshoring naar lage lonen landen zoals China of India: in de afgelopen decennia is het steeds normaler geworden voor bedrijven in de strijd om concurrentievoordeel. Toch is er sprake van een tegenbeweging door ontwikkelingen in de lage lonen landen zelf én in de VS en Europa. Deze beweging is relevanter voor marketing en branding dan menigeen denkt. Apple-ceo Tim Cook heeft aangekondigd een deel van de productie van Macs naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Dat zorgde voor enthousiaste reacties, omdat het bedrijf veel kritiek heeft gekregen op de [...]
Inaction Inertia: over de verborgen valkuilen van kortingen
Inaction Inertia is een verschijnsel dat een ander licht werpt op korting. Aantrekkelijke bonussen en hoge kortingen worden vaak succesvol gebruikt om nieuwe klanten te trekken en verkoop te stimuleren. Zeker in deze tijd waarin de koopkracht van consumenten door allerlei factoren wordt uitgehold. Toch is de vraag of er vanuit het perspectief van marketingstrategie of branding ook negatieve kanten zitten aan kortingen, omdat ze leiden tot meer wisselgedrag door consumenten die de aanbiedingen hebben gemist. In een artikel in het Journal of Economic Psychology (van Putten, M., et [...]
Twitter: drie redenen waarom aantallen volgers er niet toe doen
Sociale media lijken vaak vooral om één ding te gaan: aantallen. Vooral bij Twitter gaat het in het nieuws bij herhaling om de enorme aantallen volgers van mensen als Lady Gaga, Madonna of in Nederland Armin van Buren of Marco Borsato. De vraag is alleen: doen aantallen er toe? Mijn stelling: niet echt. Het hebben van de juiste volgers is veel belangrijker. Zeker als het gaat om sociale media in het licht van marketing en branding. Wie een beetje over het web surft, kan zonder veel moeite vaststellen hoeveel volgers iemand [...]
Storytelling – we zoeken geen producten, maar verhalen
Storytelling krijgt duidelijk minder aandacht vergeleken met de hoeveelheid tijd en geld die bedrijven investeren in nieuwe producten en diensten. De vraag is wat dat oplevert. Markten worden steeds voller, omdat internet het mogelijk maakt dat iedereen met een beetje ondernemerszin tot vrijwel elke markt toetreedt. En tegelijkertijd worden de hoofden van consumenten steeds voller, omdat door de opkomst van sociale media iedereen kan zenden en héél veel mensen dat ook doen. De vraag is alleen: werkt het ook? Mijn idee is dat het zou kunnen werken, als ondernemingen en [...]
Open Space – De macht van de massa
Je zou het niet zeggen als je met name Republikeinse politici in de VS aan het woord ziet, maar in de VS hebben ze het al jaren door: het management van bedrijven ziet maar een deel van de werkelijkheid. Het is even wennen, dat geef ik toe. Want managers worden toch betaald om alles te overzien, om vanuit hun strategische positie – niet gehinderd door allerlei operationeel gereutel – de omgeving van de organisatie te overzien? En van daaruit strakke plannen te maken? Smartphone De werkelijkheid is helaas anders. [...]
De vijf kenmerken van betrokken medewerkers
Cultuurverandering is hot! Onlangs gaven we een presentatie bij een grote dienstverlener waarmee het niet al te lekker gaat. “We hebben een cultuurprobleem, kom eens praten met ons MT hoe we daarin verandering brengen”, was de inhoud van het telefoongesprek met de bestuurder die ons belde. Niet gek gezien de crisis in het specifieke segment (de bouw) waarin de onderneming opereert, dachten we in eerste instantie. Maar hier was meer aan de hand, zo merkte ook een collega op. Negativiteit alom. Het begon al bij de receptioniste in de [...]
Internal branding – maak energie los in je organisatie!
Elke keer als ik bij de Gamma in Leiden-Noord ben valt het me op: ik kom bij een grote, zo niet massale bouwmarkt. Maar toch geven vrijwel alle medewerkers me het gevoel dat ik een goede bekende ben. Niet omdat ik nou elke week langskom, al zijn er weken geweest waarin dat wel gebeurde. En ook niet omdat ik elke week bakken complimenten of gebak uitdeel. Hoewel ook dat is gebeurd. Nee, het zit hem in iets anders. Ze geven me collectief het gevoel dat ze erg goed weten [...]
Brand management: stiefkind in de marge
Over brand management wordt veel geschreven, maar in de praktijk is brand management een stiefkindje dat idem wordt behandeld in organisaties. En dat moet echt anders. Simpelweg omdat de manier waarop het meestal gebeurt, niet meer aansluit op de werkelijkheid anno Nu, die wordt gedomineerd door het sociale web. De Groundswell regeert. Brand management wordt vaak genoemd als essentieel voor het succes van het merk. Maar in de praktijk is het vaak een stiefkindje, dat leeft in de marge van organisaties. Dat is niet opvallend, als we kijken naar wat [...]
Weet u al hoe het ZMOT van uw klanten er uit ziet?
Het lijkt de open deur van de eeuw, maar bij marketing is het wel handig te weten hoe consumenten eigenlijk kiezen. Maar kijk eens kritisch naar marketing en communicatie in het algemeen en het lijkt er verdacht op dat het keuzeproces van consumenten niet echt vaak een rol speelt in de overwegingen van marketeers. Commercials van Deutsche Bank gericht op ondernemingen, waarbij het vooral gaat om hoe goed Deutsche Bank is. Commercials over inlegkruisjes waarbij ik de dames in mijn omgeving in hysterische lachkrampen zie schieten. En niet omdat [...]