Vijf principes voor effectieve en efficiënte productontwikkeling
Productontwikkeling is belangrijker dan we denken Een uitgekiende strategie voor productontwikkeling is belangrijker voor merken dan vaak wordt gedacht. Communicatie lijkt de oplossing voor alles, maar wat feitelijk wordt geleverd in de vorm van producten of diensten bepaalt nog steeds in hoge mate de merkperceptie. De centrale vraag daarbij is: hoe zorg je dat je productontwikkeling je merk ondersteunt in lijn met trends bij afnemers? Immers, merken blijven vooral door productinnovatie relevant. Zo is onder andere McDonalds de afgelopen jaren geconfronteerd met fundamentele veranderingen bij afnemers in verband met [...]
Klanttevredenheidsonderzoek: het gaat om ‘waarom?’
Door al het gedoe rond het ontslag van topman Timo Huges zou je bijna vergeten waar het bij de NS echt om gaat: het vervoeren van mensen en goederen van A naar B. De NS vergeet dat zelf niet, getuige de tekst ‘De reiziger staat centraal in de dienstverlening en organisatie van NS’ die prominent op de website staat. Meestal krijg ik licht maagzuur van dit soort quotes (zeker als ik weer eens een dramatische vertraging meemaak in de trein en vervolgens wordt afgebekt door een conducteur), maar positief [...]
Positioneringsonderzoek: waar zit ruimte?
Was de IPad niet een beetje gek product voor Apple? Positioneringsonderzoek komt soms aan de orde door de gekste dingen. Door bijvoorbeeld dit voorval. Mijn jongste dochter van 12 zwoegt aan haar laatste spreekbeurt van de basisschool. Hij gaat over Apple. “Leuk onderwerp” zei ik. En dus was ik direct het haasje en kreeg een regen van vragen op me afgevuurd. Van ‘is Apple echt in een schuur begonnen?’ tot vragen die een stuk ingewikkelder zijn. Vanuit haar onbevangenheid stelt ze namelijk vragen die ècht heel ver gaan, zoals [...]
App Crystal geeft Big Data praktisch vorm
Als je boeken als ‘Reality Mining: Using Big Data to Engineer a Better World’ van Kate Greene leest, blijft een ontnuchterende conclusie over: Big Data is een prachtige trend, maar lijkt in de meeste gevallen toch voorbehouden aan grote organisaties met gespecialiseerde afdelingen en veel mensen. Want verzamelen is één, maar hoe breng je data terug naar effectieve, persoonlijke communicatie? De techniek gaat ons hierbij helpen, zo lijkt het. Ik ben wars van hypes, maar dit zou wel eens de hype van 2015 kunnen worden: de app Crystal die helpt om [...]
Een vechtmarkt vraagt duidelijkheid rond uw advocatenkantoor
Over smaak valt te twisten, maar Wessel, Tideman & Sassen Advocaten uit Den Haag positioneren zich scherp. Niet door te koketteren met de ervaring van hun partners of hun netwerk, hun prestigieuze geschiedenis of vakkennis en specialismen. Nee, niets van dit alles. Ze zijn de bondgenoot van cliënten met juridische problemen. Ze knokken voor je. En dat is waarom je bij advocatenkantoor Wessel, Tideman en Sassen moet zijn. Het zijn de vechters van de advocatuur. Glashelder. De duidelijkheid van advocatenkantoor Wessel, Tideman en [...]
Internal branding: doe een appèl op het kind
Internal branding wordt steeds relevanter. Markten veranderen sneller dan ooit en organisaties moeten mee. In strategie en structuur is dat relatief eenvoudig. Het wordt lastiger als het gaat om het meekrijgen van de mensen die het moeten doen. De kracht van het kind in medewerkers zoals de Transactionele Analyse die leert, wordt daarbij zelden gebruikt als internal branding strategie. Terwijl juist die kracht appelleert aan de P van Plezier. En plezier, daar begint het allemaal. Hoe organisaties vaak niet veranderen: chagrijnige telefonistes, onethische accountants Bij het transformeren van organisaties [...]
Betekenisvol positioneren door techniek
Kan techniek merken helpen om echt dichtbij klanten te komen en zich zo te positioneren? De ‘spontane’ advertenties op bijvoorbeeld Facebook lijken misschien innovatief, maar de praktijk is inmiddels mijlen verder. Mijn stelling: techniek kan merken zeker dichterbij klanten te komen en is kant-en-klaar te koop. En sterker: techniek biedt een unieke kans om specifieke associaties te versterken en een prachtige positionering te bouwen. "Cause you're worth it" van L'Oréal kan bijvoorbeeld een geheel nieuwe dimensie krijgen. Eerst wat achtergrond. Alle merken willen het, maar toch lukt juist dichtbij [...]
Het merk Rabobank en de Libor-fraude
Klanten beoordelen een merk op gedrag. Onderzoek naar de effecten van de frauduleuze handelingen van enkele handelaren binnen de Rabobank laten dat zien. Bijna een kwart van de ondervraagden vertelt serieus te overwegen naar een andere bank over te stappen. Op zich niet zo gek, maar toch. Decennialange investeringen in marketingcommunicatie en vooral sponsoring hadden een sterk merk gebouwd dat dus door gedrag in één klap weer terug lijkt bij af. En dat terwijl de Rabobank in 2012 nog de eerste plaats innam in de categorie banken in het European Trusted brands [...]
Waarom Van Lanschot verkeerd kiest
Dat bedrijven de koers verleggen of de positionering aanscherpen in tijden van crisis is niet gek. Dat geldt zeker ook voor banken. De voorbeelden van Deutsche Bank en Van Lanschot zijn daarbij opvallend. In positieve en in negatieve zin. Deutsche Bank neemt afscheid van 18.000 klanten: moedig en verstandig In december 2012 kondigde Deutsche Bank in Nederland aan dat zij haar focus ging aanscherpen en haar organisatie stroomlijnen. Achtergrond daarvan: de economische situatie én de gewijzigde regelgeving waarmee de financiële sector te maken heeft. De bank gaat zich in [...]
5 Tips voor positionering: op weg naar een unieke breinpositie
Merken moeten meerwaarde bieden Tips voor positionering zijn juist in tijden van economische tegenwind zinnig, omdat er steeds meer twijfel is bij de effectiviteit van merken. En terecht, want merken kosten méér dan merkloze artikelen – zowel voor merkeigenaren als voor consumenten – en moeten dus meerwaarde bieden richting een unieke breinpositie en positionering. Vaak doen ze dat niet of onvoldoende, wat we onder meer kunnen afleiden aan de stormachtige opkomst van de private labels. Tips voor positionering kunnen hierbij helpen. Een belangrijke factor bij de ineffectiviteit is het ontbreken [...]
Positionering en beleving: zet geur, geluid en tast in!
De verwarming een paar graden hoger zetten in discotreinen voorkomt veel ellende in het openbaar vervoer. Probleemjongeren vallen in slaap in plaats van vernielingen aan te richten of zich agressief te gedragen. Het verspreiden van vanillegeur blijkt een positief effect te hebben op het gedrag van bezoekers van de Eerste Hulp in ziekenhuizen. Dat blijkt uit een proef van de Landelijke Expertisegroep Veiligheidsperceptie Ook in marketing en branding is beleving inmiddels één van de ‘buzz-words’ in de zoektocht naar de gunst van klanten, maar in de praktijk blijkt dit [...]
Vijf tips voor méér omzet en winst met je winkel
Recentelijk sprak ik met een groot aantal winkeliers in het kader van een opdracht. Onverwacht kwam het niet, maar ik schrok van het negatieve beeld dat ze met me deelden. Dalende omzet, dalende klantentrouw en dalende marge, terwijl dure huurcontracten vaak nog in de goede tijd zijn afgesloten. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer collega’s het bijltje erbij neergooien. Natuurlijk, de economische crisis hakt er ook in bij de Nederlandse retail. En tegen klanten die aankopen uitstellen of helemaal niets meer kopen is het lastig actie nemen. Maar ik [...]
Reshoring: het label ‘Made in Holland’ opnieuw uitvinden
Offshoring naar lage lonen landen zoals China of India: in de afgelopen decennia is het steeds normaler geworden voor bedrijven in de strijd om concurrentievoordeel. Toch is er sprake van een tegenbeweging door ontwikkelingen in de lage lonen landen zelf én in de VS en Europa. Deze beweging is relevanter voor marketing en branding dan menigeen denkt. Apple-ceo Tim Cook heeft aangekondigd een deel van de productie van Macs naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Dat zorgde voor enthousiaste reacties, omdat het bedrijf veel kritiek heeft gekregen op de [...]
Inaction Inertia: over de verborgen valkuilen van kortingen
Inaction Inertia is een verschijnsel dat een ander licht werpt op korting. Aantrekkelijke bonussen en hoge kortingen worden vaak succesvol gebruikt om nieuwe klanten te trekken en verkoop te stimuleren. Zeker in deze tijd waarin de koopkracht van consumenten door allerlei factoren wordt uitgehold. Toch is de vraag of er vanuit het perspectief van marketingstrategie of branding ook negatieve kanten zitten aan kortingen, omdat ze leiden tot meer wisselgedrag door consumenten die de aanbiedingen hebben gemist. In een artikel in het Journal of Economic Psychology (van Putten, M., et [...]
Twitter: drie redenen waarom aantallen volgers er niet toe doen
Sociale media lijken vaak vooral om één ding te gaan: aantallen. Vooral bij Twitter gaat het in het nieuws bij herhaling om de enorme aantallen volgers van mensen als Lady Gaga, Madonna of in Nederland Armin van Buren of Marco Borsato. De vraag is alleen: doen aantallen er toe? Mijn stelling: niet echt. Het hebben van de juiste volgers is veel belangrijker. Zeker als het gaat om sociale media in het licht van marketing en branding. Wie een beetje over het web surft, kan zonder veel moeite vaststellen hoeveel volgers iemand [...]
Storytelling – we zoeken geen producten, maar verhalen
Storytelling krijgt duidelijk minder aandacht vergeleken met de hoeveelheid tijd en geld die bedrijven investeren in nieuwe producten en diensten. De vraag is wat dat oplevert. Markten worden steeds voller, omdat internet het mogelijk maakt dat iedereen met een beetje ondernemerszin tot vrijwel elke markt toetreedt. En tegelijkertijd worden de hoofden van consumenten steeds voller, omdat door de opkomst van sociale media iedereen kan zenden en héél veel mensen dat ook doen. De vraag is alleen: werkt het ook? Mijn idee is dat het zou kunnen werken, als ondernemingen en [...]